torsdag 1 oktober 2009

Det hände i bilen

Plötsligt händer det, som de säger i Trissreklamen. Nu är det inte en trisslott som drabbat mig, utan något helt annat, något lika glädjande och upplyftande i detta mitt händelselösa liv.

Jag klev in i bilen, rattade fram p3 på bilstereon, alltid p3, och blåste nästan av sätet. Vilken jäkla bra låt! Jag satt som hypnotiserad med öronen på skaft för att hinna snappa upp i slutet vem som ligger bakom denna kanonlåt. Döm om min förvåning när det visade sig vara Bear Quartets nya singel "Millions".
Jag vet mycket väl vilka Bear Quartet är och jag har aldrig gillat dem. Mycket för att det är ett svenskt band och jag har någon svårförklarlig aversion mot svenska band och artister. Jag kan inte hjälpa det. Svenska band som sjunger på engelska låter ofta hemskt, med dåligt uttal och fler nödrim än vad som borde vara tillåtet.
Och de som sjunger på svenska... Ursäkta mig nu, men jag tycker att texter på svenska är att likställa med irriterande oljud.
Jag har runt sju- åtta hundra skivor i min eminenta samling, men de med svenska upphovsmän kan jag räkna på fingrarna. Jag vet inte varför det blivit så. Varför jag blivit en musiksnobb, men jag inser att det faktiskt är en fördom. Jag tjatar om hur jag avskyr fördomar, och så sitter jag här och fördömer ett helt lands samlade musikanter. Näe, vad ska man säga. Jag är hur som helst lycklig över att ha fått upptäcka "Millions", den låten får vara undantaget som bekräftar regeln. Eller hur är det man säger...?

Free counter and web stats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar