tisdag 13 oktober 2009

Inte imponerad..

Nu har älgjaktsäsongen dragit igång.
Det blir jag obarmhärtigt varse när jag vecklar ut min morgontidning, vars förstasida pryds av en stor bild på en död älgtjur omgiven av en hop triumferande karlar och jag blir bara så illa till mods.

Vi är rovdjur och rovdjur äter kött. Jag äter kött, även om jag av etiska skäl önskar att jag kunde klara mig utan. Men jag har för svag karaktär.

Det är inte jakt som företeelse jag är emot, egentligen. Det är jakt som nöje, eller "sport", som jag är väldigt starkt emot. Att döda för att få mat är okej, det gör alla rovdjur i naturen. Men idag handlar jakt sällan om att få mat på bordet. Det är en sjuk machogrej. Och jag kan inte för mitt liv se vad som kan vara macho med att smyga sig på en älg i dess naturliga miljö och lönnmörda den. Det är väl ingen sport? Det skulle till och med jag klara av.

Många jägare hävdar att de jagar för naturupplevelsen... Vore det inte en vackrare naturupplevelse att sitta i skogen med choklad och smörgås, utan komradio och vapen, och njuta av att se djuren leva och bete sig som djur gör?

Jag står fast vid att det är trams! Jag blir verkligen inte imponerad!!

Kom igen den dag du slagit ner en attackerande älgtjur med dina bara händer, i rent självförsvar. Först då kan jag börja fundera över att bli imponerad. Tills dess håller jag på älgen. Varje gång...

1 kommentar:

  1. Håller HELT med dig. Har aldrig sett meningen med älgjakt. Definitivt inte nu när vårt badrum står o väntar på hantverkare, som hela denna vecka är upptagna med denna idiotiska sysselsättning istället för att sätta tillbaka min toalett på plats!

    SvaraRadera