måndag 26 oktober 2009

Biologisk klocka som inget går att göra åt?

Vaknade och var piggelin! Det händer inte ofta. Det var fortfarande mörkt ute, men det är ju den årstiden tänkte jag. Kastar en blick på klockradion: 02:14(!!!)

Jag kan väl inte kasta mig upp ur sängen och ta tag i mina förehavanden fjorton minuter över två mitt i natten.

Så här är det alltid. Jag KAN vakna pigg! Men då snackar vi ytterst konstiga tider på dygnet.
Jag vill vakna pigg och glad vid åtta. Nio på sin höjd. Men fjorton minuter över två.... Vad gör man då?
Jag läste en gammal Se&Hör (skvaller är den bästa sänglektyren). Lyssnade på radio en stund. Tänkte ännu mera. Kliade lite katt. Hoppades att piggheten skulle hålla i sig fram till nio så att jag kunde gå upp och påbörja min dag. Men, nä. Vid kvart över sju somnade jag om och drömde om exklusiva linnedukar (var kom det ifrån??)

Sedan satte det stora artilleriet in vid nio. Både klockradion och mamma ringde om vartannat och lät mig veta att det var dags att gå upp.
Och upp kom jag. Tjugo över elva... efter många snooze.

Att det ska vara så komplicerat!

Kanske skulle man kasta ut alla klockor i boet och leva enbart efter sin egen biologiska klocka. Men hur skulle DET se ut?

Ja ni, hur gör alla människor med nio till fem jobb?


För övrigt så har jag bestämt mig för att skriva här lite oftare framöver. Det kommer verkligen kunna bli lite av varje, men jag är glad om ni kikar in ibland ändå.
Vore även kul med fler kommentarer, som jag ska bli bättre att svara på.

Nu hägrar en balja kaffe, hoppas ni också får en bra dag.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag hitade in på din blogg genom Pedagogiskt perspekitv, kollar nästan varje dag om du har uppdaterat. Du skriver verkligen intressanta och ofta roliga inlägg.

    Det där med klockan... Jag är en kvällsmänniska. Kommer igång litegrann efter 21, men inte på allvar förrän efter tandborstningen. Sedan kan jag sova hur länge som helst (en kompis skulle kolla sanningshalten i det en dag i somras, men tröttnade på att vänta och väckte mig kl 14). För några år sedan var jag dock ett par månader på Nya Zeeland - somnade 22 och vaknade 07, pigg som en mört och glad som en lärka. Född på fel sida jorden?

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du hittat hit och gillar det du får läsa! Tackar ödmjukast för ditt beröm...

    Jag är ju också kvällsmänniska. Fungerar ungefär som du, låter det som. Och jag har också funderat på detta, om jag är född i fel tidszon. Känner mig lite som amerikansk östkust, ca sex timmar efter hela tiden...

    /Madde

    SvaraRadera