onsdag 4 november 2009

Att välja sin framtid

Säsongens första snö faller, just i detta nu.
Eftersom det blåser så virvlar den runt åt ungefär alla håll utom nedåt. Men att det är snö går inte att ta miste på. Träden är nakna nu. Lite vemodigt, lite vackert. Väldigt väntat.

Men nu var det inte vädret jag skulle recensera här...

Morgontidningen lät mig veta att det är dags för alla niondeklassare att välja gymnasieinriktning nu i vevan. Det får mig att minnas.

Framför allt får det mig att minnas hur omogen man är i den åldern. Jag tvivlar på att man är kapabel att välja sin framtid i så unga år. Jag var det definitivt inte. Hur ett alternativ skulle kunna se ut har jag ingen aning om. Men i den åldern tyckte jag fortfarande om att bygga kojor i skogen och smyga på grannarna. Och mitt uppe i allt det skulle man välja sin framtid, som kändes ljusår bort.

Jag valde uppenbarligen fel.

Jag fick för mig just i nian att jag ville bli veterinär. Innan dess hade jag varit inne på att bli arkitekt, journalist och... kioskbiträde. Det pendlar med andra ord ganska rejält i den åldern. Och visst vore det en fjäder i hatten att ta sig in på en av de lite "finare" utbildningarna? Så jag valde, och kom in på, naturvetenskaplig linje. Trots att fysik och kemi definitivt var några av mina svagare ämnen, som jag dessutom var fullständigt ointresserad av.

Ett år höll jag ut, med nöd och näppe. Sedan blev det inte mer och jag är än idag fullständigt outbildad. Jag bidde ingenting.

Det fanns inte så många valmöjligheter på den tiden (Oj, nu lät jag lastgammal).

Men om jag fått vara i den sitsen idag så hade jag valt med desto större omsorg. Riktat in mig på något jag var intresserad av, då det är en förutsättning för att jag överhuvud taget ska förstå vad det är jag läser.

Jag vet dock inte riktigt vad. Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. Jo, jag vill bli vis. Men jag vet inte vilken utbildning som skulle kunna hjälpa mig med den saken.

Just idag känner jag att "mina" ämnen skulle vara: Litteraturhistoria, filosofi och religionsvetenskap. I morgon kan det vara något helt annat.

Jag får väl starta min egen skola. Eller välja livets skola och ägna mig åt uppslagsverken i bokhyllan. Här, i hemmets lugna vrå, lär jag mig allra bäst....


....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar