fredag 4 december 2009

De kongeliga ger mig huvudbry

Jag vaknade väldigt, väldigt tidigt en morgon. Och när jag gör det och inte kan somna om, så kommer tankar av allehanda slag som små missiler och borrar sig in i mitt medvetande och vägrar sedan lämna mig ifred.

Den här morgonen var det kronprinsessan som vägrade lämna mig ifred.

Alla vet ju att hon gifter sig om ett halvår, och sedan ska det väl inte dröja allt för länge innan nya små kungakottar trampar stigarna kring Haga Slott.

Och det är just där jag börjar fundera!

Först och främst vill jag påpeka att jag hävdar, alltid har hävdat och alltid kommer att hävda alla människors lika värde.

Men ser det verkligen ut så överallt i samhället?

Vad händer om Kronsessans förstfödda visar sig ha Downs syndrom eller utvecklingsstörning och aldrig tar sig förbi en femårings mentala nivå?
Blir han/hon tronföljare?

Eller om den förste föds gravt CP- skadad. Eller kortväxt. Det vill säga; fullt normala på insidan men med ett i dessa kretsar "ofördelaktigt" yttre?

Om den förstfödde har Aspergers syndrom, då? Ser normal ut, är begåvad och intelligent, men samtidigt en katastrof på vissa områden (läs: sociala)

Kan dessa bli tronföljare?

Om den förstfödde visar sig vara två, sprungna ur samma ägg. Vem blir tronföljare då?

Eller om det visar sig att Vickan och Danne faktiskt inte kan få barn, utan bestämmer sig för att adoptera en söt lite tös från Korea. Kan hon bli tronföljare?


Ja. Oj, oj, oj.

Förstår ni att jag ligger vaken...


....

2 kommentarer:

  1. Dom där tankarna har jag också haft. Vad skulle hända om det skulle födas ett litet mirakel i den "perfekta" världen? Lite spännande, tycker jag :)

    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är viktiga frågor som borde pratas om egentligen. Jag är lika nyfiken som du, undrar vad som skulle hända...

    SvaraRadera