fredag 30 april 2010

Nu vet jag precis....

....

...hur det låter när ett ben går av.

Det kanske inte är något som andra ligger och funderar över när de inte kan sova. Men jag har gjort det. Och nu vet jag!

Ni har kanske sett bilderna i tidningen eller på tv?

Jag var där, på Idrottsparken, när IFK´s Dubbelgunnar som vi kallar honom gick vårdslöst in i en duell med sträckt ben och dobbarna före på en Bragespelare. Det blev helt tyst på arenan, men precis innan det blev tyst lät det "klick". Som när man knäpper med fingrarna intill örat.

Det var ingen vacker syn. Vinkeln som benet hängde i var minst sagt onaturlig.

I en intervju senare sa Bragespelaren att de första trettio sekunderna gör det så ont att man inte vet var man ska ta vägen. Sedan sätter kroppens egen smärtlindring in och det går an. Går an?

Jag är nyfiken på hur det funkar med denna egna smärtlindring. Kroppen är ganska fantastisk, ändå...

I en match som var skittråkig och inte särskilt välspelad, var det där benbrottet faktiskt det enda intressanta som hände. Om man får säga så?

Vissa spelare nere på planen vände ryggen till och gick därifrån för att de inte klarade att titta på eländet. Några satt på huk och grät. Medan jag fick stå emot impulsen att rusa ner på planen för att kika närmare...

Inget illa menat, jag hoppas killen kryar på sig och blir hel igen, men det är något med kroppen och hur den fungerar och hur den kan gå sönder som är så fascinerande.

Eventuellt är jag bara makaber, eventuellt borde jag bli- typ- ortoped....

....

2 kommentarer:

  1. Uuuamejjan, nej sånt kan jag inte tänka på alls för då blir jag alldeles tokig och får rysningar i hela mig....
    :-)

    SvaraRadera
  2. Det är det som är skillnaden då, mellan dig och mig... :-)
    Allt gott! /Madde

    SvaraRadera