torsdag 18 februari 2010

Helt befängt, ju

....

Kollektivtrafiken.

Vilket jättemysterium den utgör.

Det tjatas om att man ska åka mer kollektivt, framför allt ur miljösynpunkt, men man kan ju knappast beskylla SJ eller lokaltrafiken för att smöra för potentiella kunder.

På måndag ska jag fara till Stockholm över dagen, för att prata lite. Idag var jag på Centralstationen för att inhandla tågbiljetter (näe, jag har inte lärt mig göra det via nätet, ännu). Visserligen är jag ju inte ute i särskilt god tid, men vi snackar inte heller första klass eller några andra tillvalda bekvämligheter här.

Drygt elvahundra spänn! Jag tar det igen: Ettusenetthundratre kronor för att åka tur/retur mellan Norrköping och Stockholm. 17 mil.

För den pengen hade jag haft råd att ta bilen upp och dessutom ligga en natt på ett mindre centralt hotell. Jag tycker det är galet!

Galen är också lokaltrafiken. Jag bor nära både buss- och spårvagnshållplatser, och nu när min bil mest står kvar på landet (parkeringsproblem) så hade det varit ett smidigt alternativ att ta just buss eller spånka. Men det är precis hur krångligt som helst.

Jag klarar inte krångligt, alltså skiter jag i att åka med lokaltrafiken.

Man kan inte köpa sin biljett på plats i fordonet längre. Man måste vara väldigt förutseende och köpa biljett i särskilda automater eller i affären. Det är längre dit än till hållplatsen. Och när man sedan har ett färdbevis sägs det att det är väldigt trassligt att använda sig av det. Jag vet inte, har inte vågat testa.

Och så gnälls det på här att lokaltrafiken tappar kunder.

Det tror väl fan!

....

2 kommentarer:

  1. Säg till mig nästa gång så hjälper jag dig på nätet. Det blir säkert halva priset.
    Fast jag är rätt dyr i konsultarvode:)
    Syster A

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju inte klokt så dyrt! Tänk om man samåker lite... Fyra pers i en bil eller fyra pers på tåg! Då kan man ta in på lyxhotell om man tar bilen!

    Kram Nina!

    SvaraRadera